Artikel

Blind vertrouwen in eye tracking?

Door: | Tijd: ongeveer 4 minuten

Met veel verbazing bestudeer ik af en toe de stellige onderzoeksresultaten die naar voren komen op basis van eye tracking technologie. Belangrijke en minder belangrijke delen van bijvoorbeeld een website lijken zodoende op wetenschappelijke wijze te worden gedefinieerd. Voor de lezer die wat minder bekend is met de technologie: Eye tracking is een methode om via een speciale camera precies vast te stellen waar een gebruiker naar kijkt. Daarnaast kan worden vastgesteld in welke volgorde en voor hoe lang hij dat doet.

Voordat je verder leest. Wanneer je de beroemde basketbal video nog niet hebt gezien - en de test nog niet hebt gedaan - wil ik je aanraden dit eerst te doen.

Deze video is een voorbeeld van ‘onoplettendheid blindheid’ of ‘veranderingsblindheid’. Het idee is dat grote veranderingen vaak niet opvallen binnen het gezichtsveld van veel mensen. Het onderzoek met de gorilla is ook gedaan met eye tracking software door Christopher Chabris en Daniel Simons in 2010. Uit dit onderzoek komt naar voren dat alle proefpersonen de gorilla ‘zien’ maar slechts 50% daarvan is zich daar daadwerkelijk bewust van.
Uit overige onderzoeken van Chabris en Simons blijkt dat proefpersonen die zich focussen op 1 object - en geen veranderingen verwachten - snel grote veranderingen missen.

 

Eye tracking technologie lijkt misschien erg waardevol maar kan in het licht van het bovengenoemde toch misleidende resultaten opleveren. Eye tracking vertelt je waar proefpersonen naar kijken, maar dit betekent niet dat de aandacht daarop is gevestigd.

 

Daarnaast blijkt uit een onderzoek van Alfred Yarbus uit 1967 dat waar mensen naar kijken grotendeels afhankelijk is van de vragen die ze worden gesteld. Daarom kan een onderzoeker (per ongeluk) eye tracking resultaten beïnvloeden door de instructies die hij de proefpersonen geeft.

 

Kort samen gevat: Ga er niet van uit dat mensen iets bewust zien omdat het aanwezig is. Dit betekent trouwens niet dat het niet bewust zien totaal geen invloed heeft op beslissingen omdat deze ook onderbewust kunnen worden gemaakt voordat ze eventueel bewust worden.

Meer weten?

Jef de Roode
Neem geheel vrijblijvend contact op met Jef de Roode
Bel ons gerust op (038 - 750 12 62) of gebruik het onderstaande formulier

Kijk verder